t>

Breaking News

MIC, MCA Tolak Undang2 Tukar Agama Kanak2 Bukan Islam Kepada Islam..

Aku tak faham.

Siapa yang bentang undang2 neh? UMNO? Motif? Ko nak tukar agama kanak2 dari bukan islam kepada islam tanpa persetujuan ibu bapa atau apa?

Info yang ada neh terhad. Cukup terhad. Kalau kita baca ikut laporan berita kat bawah neh ia membayangkan bahawa ;

1. Kita akan buat satu peruntukkan undang2 yang membolehkan agama kanak2 ini ditukarkan kepada Islam tanpa memerlukan persetujuan rasmi dari ibu atau bapa atau kedua2nya sekali atau yang dinamakan as penjaga kepada kanak2 tersebut.

2. Ini bermaksud kanak2 ini akan diberikan peluang untuk convert kepada Islam tanpa memerlukan kebenaran rasmi dari mana2 pihak yang dinamakan sebagai penjaga kepada dia.

Mula2 sekali kita kena faham dulu apa maksud atau tarif kanak-kanak mengikut peruntukkan perlembagaan. Adakah bawah 21 tahun atau bawah 18 tahun?

Dulu memang ada satu kes seorang remaja mahu memeluk Islam tetapi mendapat tentangan hebat dari ahli keluarganya sendiri sehingga melawan dalam kes mahkamah.

Bukan kah kita sepatutnya bersetuju bahawa sesiapa berhak memeluk apa2 agama sekalipun asalkan dia bukan dilahirkan as muslim di Malaysia neh? Dan sepatutnya hak neh terpakai la juga kalau dia nak memeluk agama Islam sekalipun, kan?

Jika kanak2 yang dimaksudkan neh bawah 12 tahun, mungkin ada keraguan yang munasabah kenapa ibu bapa perlu diberikan hak sepenuhnya bagi menentukan agama kanak2 di bawah jagaan nya.

Apa pun kita tunggu dan teliti dulu rang undang2 yang akan dikemukakan. Jika ia membabitkan hak kanak2 bawah 18 tahun aku bersetuju sangat ia dikuatkuasakan sebab kita pernah ada pengalaman seperti ini.

Jika ia babitkan kanak2 yang lebih kecik dari usia tersebut, aku faham sangat kenapa MCA dan MIC menolak undang2 neh. Ada keraguan yang munasabah. 

MIC hari ini senada dengan rakan BN-nya MCA apabila meluahkan perasaan terkejutnya terhadap rang undang-undang berkaitan penukaran agama kanak-kanak.

Bendahari MIC Kebangsaan Jaspal Singh berkata, perkara itu tidak dapat diterima dan mereka tidak dibawa berunding berhubung perkara itu.

Beliau merujuk kepada Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) 2013 yang dibentangkan di Parlimen pada Rabu lalu.

"(Pindaan) ini paling berbahaya, subversif dan klausa antiperlembagaan entah bagaimanapun dimasukkan dalam rang undang-undang.

"Jelas sekali tiada perunding-perunding dengan pihak berkaitan, jika tidak kita akan akan ketengahkan ketidakadilan dalam klausa berkaitan," katanya dala m kenyataan hari ini.

Katanya, menukar agama kanak-kanak tanpa persetujuan kedua ibu bapa bertentangan dengan prinsip keadilan asasi.