t>

Breaking News

Iklan Wanita Separuh Bogel Di Pulau Pinang.

Dah biasa tengok dah. Kat facebook pun ada. Buka je nampak peniaga2 yang nak jual barangan tertentu, mereka akan gunakan gambar wanita2 seksi.

Tak faham aku.

Perlu ka tonjolkan keseksian untuk melariskan product? Ataupun sebenarnya nak dapatkan perhatian sebab tu paparkan wanita seksi sebagai pelaris?

Apa pun penulisan kat bawah neh wajar di ambil perhatian bersama. Kelab malam neh nak buat beach party kot tue pasal letak gambar wanita2 berbikini. Haizh.

Perlu ke kita berhibur dengan cara2 macam neh? Orang putih pun beranggapan ia gaya hidup yang tidak sihat..

Baca bawah ;

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang bertindak segera untuk menarik balik iklan yang dipaparkan oleh sebuah kelab malam di papan iklan elektronik yang terletak di Jalan Burma, Pulau Pinang.

Iklan di papan iklan elektronik itu memaparkan gambar wanita berpakaian yang mendedahkan tubuh mereka. Kandungan iklan itu termasuklah pengumuman persembahan oleh sebuah kumpulan muzik dan gambar ‘Hot Girls’. Pemaparan kepada awam wanita berpakaian yang  mendedahkan tubuh telah menjatuhkan martabat mereka dan gambaran stereotaip wanita.

Lebih buruk lagi kelab malam itu terletak di Lebuh Union yang merupakan sebahagian daripada tapak warisan dunia.


Menurut Garis Panduan bagi Papan Iklan Luar, iklan itu gagal untuk mematuhi garis panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan: 


1)    Kandungan yang memaparkan gambar wanita atau lelaki berpakaian dalam atau menunjukkan aksi tidak sopan adalah tidak dibenarkan;


2)    Temanya mestilah sesuai dengan kandungan iklan dengan perkara yang ingin diiklankan. Kandungan yang mengeksploitasikan tubuh dan muka seseorang terutama sekali wanita dan tidak mempunyai kaitan dengan perkara yang ingin diiklankan adalah tidak dibenarkan. Begitu juga dengan elemen eksploitasi terhadap lelaki, kanak-kanak dan mereka yang kurang upaya juga tidak dibenarkan.

Kami menggesa pihak berkuasa yang berkenaan supaya mengambil tindakan segera dengan menarik balik iklan yang telah melanggar garis panduan itu. CAP juga menggesa Kerajaan supaya menggubal peraturan yang lebih lengkap bagi mengawal industri pengiklanan dan menguatkuasakannya.


Presiden CAP


Sumber : sini