t>

Breaking News

Check ATM Ada Duit Tak Sampai RM30, Nak Beli Pampers Anak Duit Tak Boleh Keluar..

Oleh :  Naufal Antezem

Tengah beratur depan mesin ATM. Ada akak dengan dua anak kecik. Biasalah budak kecik merengek dan aku mcm dengar yang akak ni kata dia nak keluar duit beli lampin anak dia (baby yang dia pegang) pada anak satu lagi (4-5 tahun macam tu).

Aku tahu aku salah tapi sebab aku lebih tinggi dari akak tu, aku terpandang skrin ATM dan akak tu tekan butang semak baki. Jadinya aku terpandang tanpa sengaja. Baki tak sampai RM30 pun. Akak tu sapu skrin dengan jari. Mungkin mengira berapa je yang dia boleh keluarkan dari baki tu.



Dia tekan RM10 tapi tak boleh sebab baki tak cukup. Aku serba salah. Aku ligat fikir macam mana aku nak tolong akak ni tanpa dia rasa bersalah nak terima dan tak nampak awkward kat situ. Aku terfikir taktik jatuhkan duit. Aku cepat-cepat bukak zip wallet.

Kebetulan adalah duit dalam wallet. Nilai dirahsiakan dan aku terus jatuhkan atas lantai. Akak tu nak gerak and aku tahan akak tu cakap duit dia jatuh. Dia pelik dan tak mengaku tapi aku yakinkan dia, duit jatuh dari purse dia waktu dia tutup tadi.

Dia ambik tapi keberatan. Aku sempatlah buat iklan sekejap suruh akak tu hati-hati jangan lupa tutup zip. Akak tu perlahan-lahan pergi dan aku nampak dia masuk menuju Giant. Aku doakan lepas hajat akak tu nak beli keperluan dia. Tengah kota bandaraya, tak sangka masih ada kes macam ni.

Aku bukan nak highlight aku acah-acah ke apa. Itu tolak tepi. Tapi aku nak kita muhasabah diri yang ada di luar sana yang sangat memerlukan. Kalau ditakdirkan Allah kau berjumpa dengan orang yang memerlukan, berilah manfaat pada mereka. Insyallah ada ganjaran untuk kita juga nanti.

Aku taklah jiwang sangat tapi aku pernah rasa perasaan duit ada baki dalam bank tapi tak boleh keluarkan sebab baki tak cukup. So faham sangat perasaan akak tadi tambah dia ada anak weh. Aku ni anak tekak je lebih. Takde duit pun boleh emergency family lagi.

Tapi sebenarnya tak perlu untuk kita pernah rasa jadi susah nak tolong orang. Cukup kita ada simpati, common sense dan yakin dengan konsep rezeki. Rezeki bukan duit semata-mata. Kesihatan yang baik, urusan dipermudahkan pun rezeki.