t>

Breaking News

Prank Individu Buat Kerja Amal #HotFM Panggilan Hangit Minta Maaf Tetapi Malangnya Netizens Tak Layan & Ancam Mahu Boikot..

Bukan kali pertama. Sebelum ini Hotfm menerusi segmen panggilan hangit pernah beberapa kali dikecam netizens kerana mengenakan 'prank' melampaui batas. Selepas dikritik, stesen radio Hotfm kemudiannya meminta maaf tetapi nampaknya tidak mengambil iktibar dari kejadian-kejadian lampau.

Terbaru, Hotfm sekali lagi menjadi perhatian di media sosial selepas mempermainkan perasaan seorang lelaki yang sedang menjelajah Malaysia menggunakan basikal demi mencari derma untuk disalurkan pada pihak yang memerlukan.

Netizens meluahkan perasaan marah


Menulis di Facebooknya, Syed Nabil mengajak agar stesen radio berkenaan diboikot.

"Assalamualaikum, as a Malaysian. I am very disappointed dengan our local private radio station(hotfm) I mean, sampai hati weh permainkan orang yang tengah ada mission. 

Dia punya la excited bila dapat tahu orang nak sponsor lepas tu korg boleh gelak je? Takde hati perut ke hotfm ni? Serious weh, malaysian, boycott la hotfm ni sampai dia sponsor brother tu basikal baru (mesti basikal yang elok bukan basikal cikai) sponsor dia full equipment untuk mission dia dan dorang tak boleh buat kepoh pasal dorang saja nak main main je sebenarnya memang nak tolong ke apa. Takde. 

Kena minta maaf mengaku salah dan bagi apa yang that bro deserve. Boycott dengan cara tak payah buka hotfm. Please share post ni sebab lagi banyak share lagi la dorang cepat akan take action lagi cepat orang tu dapat apa yang dia patut dapat. On my side. Aku taknak any publicity murahan. Aku just nak tolong orang tu dapat what he deserves and hotfm learn not to be cruel to people," katanya dalam satu kenyataan.

Manakala respon-respon di hotfm pula mendapati hampir kesemua netizens memarahi stesen radio berkenaan dan mengabaikan permohonan maaf yang dibuat. Segilintir beranggapan permohonan maaf tersebut tidak ikhlas.


Berikut kenyataan maaf radio berkenaan;

Kenyataan Hotfm.



Dan berikut adalah kenyataan dari mangsa prank.

"Assalamualaikum semua. Saya dengan rendah diri ingin mengajak sahabat-sahabat semua untuk berhenti kecam radio hotfm. Please, nanti saya akan buat penjelasan.

Lagipun DJ kat situ kawan-kawan saya juga. Saya secara peribadi maafkan mereka. Syuk, fizie dan kamal ada menghulurkan sumbangan peribadi pada saya disamping ada juga bertanya tentang keadaan saya (sebelum panggilan hangit on air dan mereka suruh rahsiakan). So jangan kecam mereka. Itu sumber rezeki mereka kerja di hotfm dan menghiburkan kita. Lagipun secara jujurnya saya tak salahkan hotfm atas apa yang berlaku.. for me diorang just nak tanggungjawab sosial melalui hiburan.. tapi mungkin cara tu tak kena.. 

Ada pro and kontra bila panggilan hangit saya on air kat hotfm. Saya pun tak salahkan netizens dan kawan-kawan saya yang meluahkan pendapat dan perasaan setelah dengar panggilan hangit tu coz kita semua ada hak untuk bersuara dalam negara ini. Saya bukanlah manusia yang baik. Cuma saya harap janganlah tuan dan puan menggunakan bahasa yang kurang sopan. Kita semua manusia, masing-masing tak pernah terlepas dari buat kesilapan. Bayangkan jika hotfm tak keluarkan panggilan hangit tu, tak ramai tau apa yang sedang di lakukan oleh saya. Saya anggap ini asbab membuka mata semua. 

Dan alhamdulillah, beratus panggilan saya terima dari semalam sehingga ke hari ini untuk sponsor makan, penginapan dan macam-macam lagi dari seluruh negara.. (saya yang kacak dan tampan serta gagah ni menangis terharu gak semalam.. hahahaha). Saya ucapkan terima kasih pada yang ambil berat tentang saya. Hanya Allah je yang dapat balas kebaikan anda semua. Yang mana ada buat sumbangan tu, Insyaallah saya akan galas amanah tuan/puan dgn sebaik mungkin.. 

Doakan perjalanan saya selamat. Buat masa ini saya masih lagi tengah recover melecet kat tempat sensitif dan sahabat yang cover saya iaitu Pett Mimalanders juga kurang sihat hari ni. Dan last!! Saya nak ucapkan terima kasih tak terhingga pada encik Faizul Rizal dari Dpeakoutdoorventure bertempat di puncak alam coz bagi saya pinjam basikal dan seluar untuk berbasikal. Semoga bisnes anda maju tuan.

Esok saya akan ke konti HOT.FM. Insyaallah pada pagi esok akan di interview. Alhamdulillah dia orang siap sediakan tiket flight (return) dan penginapan. Saya tetap akan berkayuh satu semenanjung. Nak jumpa kawan-kawan baru sambil menjalankan amanah orang. Lama dah tak tulis status macamni. Selalunya merapu je. Hahahhaa," katanya dalam satu kenyataan.

Rezeki tidak disangka-sangka

Nampak gayanya tindakan bodoh lagi bangang hotfm mendatangkan rezeki buat Zairi Bin Zainal namun ianya tetap tidak menghentikan kecaman dan serangan bertubi-tubi yang diterima oleh stesen radio berkenaan.

Mengakui ramai yang membuat panggilan dan sudi menjadi penyumbang, Zairi juga mendedahkan beliau dipanggil oleh hotfm untuk ditemubual.

Sesetengahnya beranggapan tindakan hotfm itu adalah langkah terdesak selepas permohonan maaf stesen radio berkenaan diabaikan netizens. - SoZPress