t>

Breaking News

Ustaz Kata Mandi Pagi Hilang Kolestrol & Ini Penjelasan Dari Pakar.

Oleh : Suhazeli Abdullah
 

MANDI PAGI HILANG KOLESTEROL?

Paling kurang tiga rakan sakat (tag) nama saya dalam facebook bertanyakan kebenaran video berkaitan mandi pagi boleh hilang kolesterol.


Terdapat juga sebaran tular artikel yang kononnya menyebut sesiapa yang bangun di awal pagi dan solat sunnat tahajjud boleh terhindar dari penyakit. Katanya, saat sujud di pagi hari darah akan mengalir ke dalam salur darah halus otak. Waktu kebiasaan salur darah tersebut tidak dimasuki darah! Ada juga tulisan tular yang menyebut di waktu dini sedemikian, udara sekeliling terdapat banyak O3 atau ozone. Di mana, ozone ini memepunyai banyak manfaat kesihatan.

Adakah benar khasiat² yang diceramahkan itu?

Hasil penelitian saya, tiada hadis yang jelas mengenai anjuran mandi sebelum subuh. Apa yang disebut oleh Rasulullah saw adalah fadilat solat sunat sebelum subuh dan keberkatan bangun makan sahur. Sebagaimana hadis² berikut:
Aisyah binti Abu Bakar Radhiallahu anhuma berkata,
لَمْ يَكُنِ النَّبِيُّ عَلَى شَيْئٍ مِنَ النَّوَافِلِ أَشَدَّ تَعَاهُداً مِنْهُ عَلَى رَكْعَتَيْ الْفَجْرِ
“Nabi tidak pernah menjaga shalat sunnat melebihi perhatian beliau terhadap dua rakaat sebelum Subuh.”[1]

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
رَكْعَتَا الْفَجْرِ خَيْرٌ مَنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيْهَا
“Dua rakaat (sebelum) Subuh lebih baik daripada dunia seisinya.”[2]

Atau aktiviti sebelum subuh adalah makan sahur. Dari Ibnu Umar dan A’isyah radhiallahu ‘anhum,
أَنَّ بِلاَلًا كَانَ يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُؤَذِّنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ، فَإِنَّهُ لاَ يُؤَذِّنُ حَتَّى يَطْلُعَ الفَجْرُ
Bahawa Bilal biasanya berazan di malam hari. Lalu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ‘Makan dan minumlah kalian, sampai Ibnu Ummi Maktum berazan, kerana tidaklah dia mengumandangkan azan kecuali setelah terbit fajar.” [3]

Ilmu perubatan tidak akan menafikan manfaat kesihatan jika berlaku kepada individu tertentu dalam melakukan apa sahaja amalan sunnah. Cuma, ilmu perubatan mesti bersandarkan bukti yang tepat sesuatu perbuatan itu boleh menghindarkan penyakit mahupun menyembuhkannya.[4] Selagi tiada disebut secara khusus oleh baginda Rasulullah saw bahawa mandi sebelum fajar itu boleh mengubati penyakit atau secara spesifiknya menghapuskan kolesterol darah, mengubati kulit, merawat nyanyuk dan seumpamanya, maka pandangan para agamawan hanya bersifat andaian semata². Ianya tidak boleh dijadikan hujah malah kurang manis dijadikan bahan kuliah. Tambahan pula beliau membuat pengesyoran agar berhenti makan ubatan yang sudah terbukti (secara sainsnya mampu merawat) demi mengukuhkan pandangan beliau itu. Nasihat yang sedemikian menyanggahi disiplin ilmu yang sepatutnya.

Kolesterol terbentuk dalam badan kita samada melalui kaedah luaran atau dalaman. Memakan makanan yang tinggi kandungan lemak boleh mempungaruhi paras kolesterol. Begitu juga badan sistem badan kita sendiri memproses kolesterol dan komponennya untuk kegunaan tenaga secara dalaman. Satu proses yang agak unik untuk dibincangkan.[5]

Sehingga kini, tiada satu pun kajian yang membenarkan kenyataan mandi sebelum subuh itu boleh merawat kolesterol, mencantikkan kulit, melancarkan peredaran darah, tingkatkan kesuburan, meningkatkan sistem imun dan sebagainya.

Sujud yang lama di waktu subuh juga tidak dibuktikan boleh menghindarkan penyakit nyanyuk. Bahkan salur darah halus dalam otak semuanya disaliri oleh darah sepanjang ketika samada waktu berdiri, baring atau sujud. Mekanisma badan kita dijadikan unik untuk itu. Jika terdapat salur darah yang tidak mengalir darah ke sesatu kawasan otak, bermakna kita sudah ditimpa penyakit strok (angin ahmar).

Udara diwaktu dini hari memang segar, kerana tiada aktiviti manusia yang boleh mencemarkannya (bergantung kepada kawasan juga). Tetapi teori yang mengatakan waktu dinihari itu banyak ozone adalah tidak benar. Ozone dalam bersekitaran boleh meningkat dengan peningkatan suhu. Ozone baik untuk menghalang kemasukan cahaya ultra lembayung ke muka bumi. Sebaliknya Ozone yang tinggi dalam persekitaran boleh menjadi risiko kepada penyakit seperti asma dan lain-lain penyakit paru².[6]

Pautan;
 

[1] Muttafaqun ‘alaih
[2] HR. Muslim
[3] HR. Bukhari, no. 1919 dan Muslim, no.1092
[4] Mandi sebelum subuh. https://muslimafiyah.com/sunnah-mandi-sebelum-subuh-syariat…
[5] Metabolisma Kolesterol. https://www.medscape.com/viewarticle/451762_5
[6] Ozone Facts. https://www.airnow.gov/index.cfm?action=ozone_facts.index