t>

Breaking News

Bau Belacan Disangka Bau Mayat Manusia Sampai Polis Serbu Rumah..

Siapa sangka makanan Malaysia boleh mengundang perkara yang pelik-pelik berlaku di luar negara. Selalunya kita baca kisah mengenai reaksi orang asing yang menikmati durian.

Kebanyakan orang asing agak takut nak merasai durian Malaysia disebabkan baunya yang menusuk ke rongga hidung. Bagi orang yang tak biasa makan durian, bau luar biasa itu sememangnya merimaskan.

Tapi kisah kali ini pelik sedikit. Ia bukan mengenai reaksi menakutkan orang asing terhadap durian tempatan sebaliknya ia mengenai belacan!

Menurut twitterer yang dikenali sebagai Zulfo, kawan isterinya pernah diserbu oleh sepasukan polis Perancis yang ingatkan bau belacan yang dimasakknya itu adalah bau mayat manusia.


"Pengalaman kawan wife aku yang tinggal kat France, dia excited dapat belacan, lepas tu grill belacan kat apartment sebab nak buat sambal belacan sekali polis ketuk pintu nak siasat sebab ada terima report dari kejiranan ada bau mayat," ciapnya dalam kenyataan itu.

Menurut Zulfo lagi, jiran yang membuat laporan polis menyangka bau busuk yang terhasil dari belacan dibakar itu merupakan bau mayat yang telah lama disimpan.

 
"Let me clarify, sebenarnya kejiranan tu report pasal bau busuk yang pelik, yang tak pernah dieorg bau selama ni. So dieorang report kt polis as “bau busuk, could be mayat yang lama ditinggalkan” lebih kurang macam tu la," jelasnya lanjut. - 17 April 2019.