t>

Breaking News

Pemuda Dakwa Ditumbuk Polis, Wang RM600 Dirampas.

SEMASA | Pekerja kilang, Muhd Izani Mustapha, 21 mendakwa empat lelaki yang dipercayai polis telah menumbuk perutnya dan melarikan wang tunai sebanyak RM600 miliknya pada Khamis lepas.

Kejadian dilaporkan berlaku di lampu isyarat di Kilometer 2.6 Jalan Machang-Tanah Merah, dekat bandar Machang, mangsa pada ketika itu dalam perjalanan pulang dari tempat kerjanya di kampung Hutan Putih pada 8.15 malam.

Muhd Izani dilaporkan berkata, dia sepatutnya pulang ke rumah jam 6 petang, namun disebabkan mengalami sakit kepala, dia berehat di kilang selepas menelan panadol sebelum bergerak pulang ke rumah jam 8 malam.

"Bagaimanapun, ketika berada di lampu isyarat 'flyover' di bandar Machang, secara tiba-tiba motosikal saya dihalang oleh sebuah kereta jenis Proton Preve yang mempunyai lambang Polis Diraja Malaysia (PDRM) dari hadapan menyebabkan saya terkejut dan pada ketika itu juga tidak banyak kenderaan yang berada di atas jalan.

"Sebaik menyerahkan kad pengenalan, saya di minta untuk memberikan beg galas yang dibawa bersama,"
katanya, memetik laporan Harian Metro.

Selepas dompet dan beg galas Muhd Izani diambil, salah seorang daripada mereka bertanya dan mendakwa dia mengambil barangan terlarang, namun dia menafikan perkara itu dan secara tiba-tiba perutnya ditumbuk.

"Pada masa sama, mereka juga bertanya sama ada saya mampu membayar atau tidak. Ketika itu saya terpinga-pinga dan tidak mengetahui apa yang dimaksudkan sebelum wang RM630 diambil di dalam dompet yang dipegang oleh mereka.

"Saya cuba merayu supaya mereka mengembalikan semula wang itu kerana wang berkenaan untuk membayar ansurans bulanan motorsikal, cukai jalan, serta melunaskan sewa rumah.

"Bagaimanapun selepas merayu, mereka hanya memberikan RM30 kepada saya sebelum beredar menghala ke Kota Bharu,"
katanya lagi dalam laporan itu.

Anak bongsu daripada empat beradik itu berkata, selepas kejadian malam itu, dia balik dalam keadaan ketakutan dan masih terfikir kenapa dia diperlakukan sedemikian.

"Saya tidak pernah mengambil barang terlarang sebagaimana yang didakwa anggota polis berkenaan.

"Susulan kejadian itu, saya sudah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Machang Jumaat lalu untuk siasatan lanjut,"
jelasnya lanjut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Machang, Deputi Superintenden Ganti Jimmy mengesahkan menerima laporan berkenaan ketika dihubungi dan siasatan lanjut akan dijalankan.

"Polis sudah menjalankan siasatan dibawah Seksyen 384 Kanun Keseksaan.

"Tindakan akan diambil bagi melengkapkan siasatan termasuk merakamkan percakapan serta membuat kawad cam bagi mengenal pasti suspek yang terbabit selain tindakan lain yang perlu,"
katanya. - 7 Jun 2021.