t>

Breaking News

Melayu diseru boikot barangan cina pula..

Lihat bawah neh ;


Ini ialah flyer yang disebarkan sejurus selepas bersolat jumaat di masjid damansara. Poster neh mengajak pengguna2 islam agar memboikot beberapa product yang ada kaitan dengan roberk kuok. Seme neh bermula gara2 angkara orang2 cina yang melakukan boikot besar-besaran terhadap product2 yang dikeluarkan oleh orang melayu.

Yang sebenarnya aku tidak setuju dengan cara neh. Instead of lawan boikot memboikot, bukan kah lebih molek kalau diterangkan kepada pengguna2 malaysia yang pelbagai kaum neh kenapa gardenia berhenti membeli tepung dari roberk kuok?

Punca sebenar boikot neh bermula apabila bernas yang mengambil alih gardenia berhenti membeli tepung dari roberk kuok sehingga memaksa dia mengeluarkan kilang roti jenama sendiri. Ini apa yang disebarkan di internet lah kan. Aku pun kurang pasti kebenaran cerita neh dari awal hingga yang akhir. Apa yang sampai di internet mungkin versi separuh benar dan separuh salah. Terserah pada penilaian masing2 untuk tentukan pandangan masing2.

Namun, apa yang mendukacitakan, roberk kuok tidak menjelaskan kepada orang ramai punca sebenar gardenia menolak dia. Punca sebenar gardenia menolak tepung dia adalah disebabkan ada babi di dalam tepung yang dia import dari china.

Dengar cerita benda neh dah 2,3 kali berlaku. Bukan sekali kantoi terus berhenti beli. Sebaliknya disebabkan insiden neh berulang2 kali maka akhirnya gardenia decided berhenti langgan tepung dari roberk kuok. Ini apa yang disebarkan. Sebelum neh pun pernah ada orang dalam gardenia sendiri sebarkan isu bahawa roti gardenia mengandungi dna babi. Jadi, boleh jadi dua kisah neh berkaitan.

Oleh kerana gardenia neh mengkhususkan roti dia ialah roti untuk seluruh rakyat malaysia tanpa kira agama sudah tentu lah dia mementingkan halal dalam setiap product2nya. Jadi, roberk kuok kena faham. Kalau dia sendiri pun ditipu oleh pengilang dari china, dia kena salahkan pengilang tepung dari china dan dia sendiri sebab ditipu beberapa kali.

Dia tak boleh lemparkan kesalahan neh pada gardenia. Gardenia melindungi para pelanggan nya. Gardenia juga menjaga kualiti halal dalam setiap keluaran. Ia adalah salah roberk kuok sendiri yang tidak peka dan sensitif dengan keperluan umat islam.

Umat islam di malaysia tidak menghalang mana2 orang bukan islam mahu memakan apa2 sahaja makanan yang mereka suka namun dalam masa yang sama umat bukan islam juga tidak boleh memaksa umat islam makan babi. Hormatilah perbezaan neh.

Diharapkan dengan penjelasan neh dapatlah kiranya peminat2 roberk kuok dan bangsa cina yang terlibat dalam insiden kurang matang neh berfikir semula dengan seteliti yang mungkin. Kaji dulu punca gardenia tolak tepung dari roberk kuok, bukan terus jatuh hukumm dan nilai ia dari segi perkauman dan pandangan politik semata2. Lagipun roberk kuok neh kroni bn juga, bukan bernas je. Bai.

Baca sini lanjut berhubung cina boikot barangan melayu.

Sozcyili : Tolak racist..