t>

Breaking News

Luahan Perokok Tegar : Kami Pilih Vape Dari Rokok Kerana Rasa Lebih Sihat..

SOSMED | Kita tahu Kementerian Kesihatan sedang dalam proses mewujudkan akta berkaitan penggunaan vape di Malaysia.

Berdasarkan tinjauan ringkas setakat ini;


i) rata-rata peniaga vape dilihat bersetuju dengan tindakan kerajaan yang mahu meregulasikan vape. Ini kerana tindakan regulasi akan mengasingkan peniaga bertanggungjawab dengan peniaga yang tidak bertanggungjawab. Tindakan regulasi juga hanya akan mensasarkan penghisap vape yang melanggar peraturan sahaja seperti mencampurkan cecair dengan bahan larangan atau membuat cecair yang tidak mematuhi piawaian keselamatan.


ii) bagaimanapun sikap yang agak berbeza ditunjukkan oleh pengamal perubatan. Bagi doktor-doktor, social media influencer, mereka dilihat agak condong dengan desakan mengharamkan vape berbanding regulasi.

Misalnya, facebook Public Health Malaysia yang berkongsikan gejala penyakit berkaitan vape di halaman mereka pada 15 September 2019 yang lepas. 

Admin page itu melaporkan;

- batuk
- sesak nafas
- sakit tanda

boleh menyebabkan kesakitan paru-paru kekal pada penghisap vape. Ini berdasarkan kepada insiden yang berlaku di Amerika di mana 26 penghisap vape dilaporkan maut sementara 1,299 dilaporkan mengalami kesakitan paru-paru.

Siasatan CDC kemudiannya berjaya menemukan;

- larutan THC
- Vitamin E asetat

punca utama kenapa kesemua penghisap vape itu mengalami masalah sesak nafas dan sakit paru-paru. Sebagai rekod, vitamin e asetat tidak sepatutnya digunakan dalam cecair vape. 

Di Amerika ketiadaan kawalan yang ketat menyebabkan produk vape dengan mudahnya disalahguna. Di Thailand walaupun produk vape diharamkan, tetapi mereka beralih kepada rokok dan mendapatkan vape secara pasaran gelap. Ini bermakna mengharamkan vape akan mendedahkan kepada risiko lain.

Di UK pula, vape telah diregulasi dan berjaya menjadi contoh yang baik kepada negara-negara lain di mana;

- bilangan perokok tegar berkurangan

- tiada masalah/kurangnya risiko kesihatan memandangkan semua produk vape dikawalselia dan perlu mengikut peraturan yang ditetapkan.

Apa pula kata penghisap vape?

Sepertimana ada yang melawan vape, ada juga yang menyokong vape atas beberapa sebab. 

Berdasarkan respon-respon netizens yang menghisap vape;

Zul Aiman : Sakit dada dan sesak nafas sebab terlebih mg.. Kat US mati sebab tak ikut regulasi FDA. Perubatan US dah buat study dah, semua kematian vape smoker mati sebab mereka mencampurkan bahan larutan ganja di dalam perisa vape. Klasifikasi kematian disebabkan OVERDOSE dadah.. Takde kena mengena dengan vape.. Lembab betullah Malaysia punya info.

Fahmi Yazaman : Ye ke. Aku dulu perokok tegar. Sehari 2 kotak. Kadang-kadang jalan sikit je dah mengah. Angkat barang sikit pun dah penat.. Lagi pula jogging memang tak pernah la. Sekarang dah berhenti rokok dan hisap vape@POD berjalan pun dah tak cepat penat dan bonus berjongging 5 - 10km no hal tanpa henti..

Are Nggoi : Saya vaping mula bulan Mac 2019.. Setakat ni ok. Sudah buat medical checkup, result pun bagus. Nafas tak semput, jalan kaki naik bukit ok je... Selera makan naik...vape on.

Mohd Azizul G Jol : Aku hisap rokok nak dekat 20 tahun gak.. Aku isap rokok filter & suria 16.. 2 jenis rokok ni sentiasa ada.. Memang hisap 2 jenis. Tapi lepas aku hisap pod sistem, aku jadi kurang merokok & kadang-kadang berminggu-minggu tak merokok.. tengok niat gak la.. jadi perlahan-lahan aku akan stop gak hisap pod ni. Sebab, aku hisap pod ni jadi tak sekuat macam aku hisap rokok dulu..

Wafiy Adam : Aku berhenti merokok melalui pod la smpai sekarang dah tak merokok.

Adi Adigos : Aku setahun berhenti rokok hisap vape dulu.. Lepas itu malas recoil aku hisap rokok balik hahhaha dan la ni aku dah tak hisap rokok 7 bulan sebab aku kayuh basikal tapi aku hisap nanostix hihihi ok ja.. hisap rokok kayuh basikal tak boleh, penattt ooooo hisap nano ok ja hahahahaha mula-mula 1 pod 1 hari, la ni 1 pod 2 hari setengah. Inshaa-Allah lepas ini cuba berhenti terus...


Di Indonesia, antara negara yang meregulasikan vape berhasil menemukan beberapa testimoni positif dari penghisap vape.

Misalnya pengakuan dari Irfan Fauzy Zatnika.



Menurut Irfan, beliau berhasil berhenti hisap rokok dengan bantuan vape (e-cigar) malahan 3 teman-temannya yang lain turut berjaya berhenti menghisap rokok menerusi bantuan vape.

Satu persamaan yang ketara antara penghisap-penghisap vape ini ialah, kesemua dari mereka mengakui lebih aktif dan cergas apabila meninggalkan rokok, dan menggunakan vape sebagai pelepas ketagihan.

Namun apa yang perlu ditekankan ialah, kesemua mereka menghisap vape dengan cara yang selamat yakni, tahu mengendalikan alatan, faham mengenai cecair yang dibeli, dan tidak sesekali mencampurkan ia dengan bahan larangan dimana ia menyalahi undang-undang ataupun menjejaskan kesihatan diri.

Berdasarkan tinjauan bolehlah dirumuskan begini;


1. Menghisap vape kurang mudarat berbanding merokok.


2. Bagaimanapun vape perlu dipantau.


3. Kegagalan memantau penjualan vape menyebabkan ia berisiko disalahguna seperti yang berlaku di Amerika. Punca utama kematian adalah disebabkan larutan THC (extract ganja) berserta vitamin E asetat yang disalahguna dengan mencampurkan ia ke dalam e juice bagi mendapatkan sesuatu 'kesan'.


4. Jika dipantau dengan teliti seperti di United Kingdom, kesannya ke atas penghisap sangatlah minima dan boleh dikatakan selamat.

5. Jika diharamkan seperti di Thailand, mereka akan beralih kepada rokok ataupun pasaran gelap yang mana campuran ataupun bahan flavournya lebih sukar untuk dikawal.

6. Setakat ini tiada lagi kes kematian angkara vape di Malaysia meskipun terdapat 3,4 kes kesihatan yang dianggap mempunyai kaitan dengan vape - namun setakat ini, kes-kes tersebut tidak dibicarakan secara terperinci samada ia benar-benar ada kaitan dengan vape, atau salahguna flavour ataupun kerana faktor lainnya. - 20 November 2019