t>

Breaking News

Sajat Pakai Telekung Di Mekah, Netizens Persoalkan Hukum Agama.

VIRAL | Sosmed hari ini kecoh dengan penyebaran video Sajat memakai telekung ketika menunaikan umrah di tanah suci Mekah sejak pagi tadi.

Video itu disebarkan oleh Facebooker yang menggunakan nama Mawar Berduri.

Kata Mawar dalam kenyataan itu, "Masyallah... Bagaimana dengan wuduk wanita-wanita yang korang asakkan tu.. Tiada ke muffti ka PU ka nak ulas dan panggil depa ni...

Nak jadi perempuan tu fine..hak hang..dosa hang..tapi buat macam ni nak buktikan apa ya? Nak nafikan Allah swt?,"
katanya.





Setakat ini sudah lebih dari lapan ribu pengguna Facebook berkongsikan video itu.

Menurut maklumat yang tersebar, pada awalnya Sajat hanya berkurta dan bukannya bertelekung ataupun memakai tudung ketika pergi menunaikan umrah.

Sajat dikatakan berlepas dari Malaysia ke Mekah pada 28 Januari 2020 dengan mutawif dari agensi Albayt Travel. Gambar-gambar sebelum berlepas itu turut dikongsikan di Facebook oleh kakitangan agensi itu.



Bagaimanapun netizens mulai mempertikaikan tindakan Sajat apabila gambar beliau bertelekung mulai viral dan kini ada video yang menunjukkan tiga orang dipercayai pondan telah sama-sama memakai telekung ketika berada di Mekah.

Hal itu mengundang persoalan mengenai hukum agama dan kecaman ke atas Sajat serta mutawif yang membawa rombongan Sajat ke Mekah.

Menurut seorang infuencer sosial media, Akhi Fairuz berkata, mutawwif yang membawa rombongan Sajat ada menelefon Mufti Wilayah dan bertanyakan pendapat.

Menurut Fairuz lagi, Mufti telah memberikan garis panduan yang jelas dimana Sajat harus menunaikan ibadah agama seperti seorang lelaki, kerana Sajat adalah lelaki.



Tindakan Sajat menyebarkan gambar beliau bertelekung dipercayai adalah luar jangka dan ramai percaya ia akan digunakan sebagai propaganda bagi memaksa masyarakat percaya Sajat adalah seorang wanita tulen. - 2 Februari 2020.