t>

Breaking News

Viral Rakaman Doktor Naik Marah Kerana Pesakit Enggan Menunggu.

SOSMED | Satu rakaman video yang membabitkan doktor menjadi tular di sosial media hari ini.


Rakaman itu tular dengan kapsyen berikut;

"Hari ini saya dan adik-beradik saya datang ke 'Klinik Kesihatan Seremban', Rasah sekitar jam 7.10 malam. Saya mempunyai batuk dan selesema yang teruk.

Selepas menjalani prosedur biasa sebelum mendapat bilik mereka memberi saya bilik 9. Selepas menunggu selama 15 minit, doktor memanggil nombor saya.  

Saya masuk dan memberitahu bahawa saya mengalami batuk dan selesema.  Pada mulanya dia seperti tidak mahu menggerakkan badannya untuk memeriksa pernafasan saya dengan stetoskopnya.  

Jadi dia memberitahu saya dia memberi saya ubat batuk.  Kemudian di kaunter farmasi, mereka memanggil nombor saya dan memberikan saya ubat selesema dan ubat cirit-birit. Dan saya bertanya kepada ahli farmasi bahawa saya tidak mempunyai sakit cirit-birit, saya sebenarnya batuk.  

Jadi dia memberitahu saya, doktor tidak meletakkan ubat itu dalam sistem.  Kemudian dia memberitahu saya untuk pergi berjumpa doktor semula. Maka, saya berjumpa dengannya semula dan bertanya kepadanya.  Dia menjawab saya 'pergi beritahu dia la' dengan loghat cina itu.  

Jadi saya pergi memberitahu ahli farmasi lagi, dan dia meminta saya untuk menunggu.  Saya akur dan telah menunggu lebih kurang 15 minit lagi.

Selepas itu, ahli farmasi memanggil nama saya sekali lagi dan memberitahu saya untuk berjumpa doktor semula dan memintanya untuk mengemaskinikan (ubatan) sistem. Jadi, saya dan ayah saya masuk. 

Bapa saya bertanya kepadanya mengapa dia tidak dapat memberi ubat yang betul, dan dia menjerit. Ini adalah bukti bagaimana dia menjerit pada pesakit kerana meminta ubat yang betul," jelas kenyataan yang tersebar itu.


Video berdurasi 28 saat itu mulai tersebar di aplikasi WhatsApp, Telegram selepas dikongsikan di Facebook, apa yang dipercayai menjadi medium pertama menyebarkan rakaman itu.

Dalam rakaman itu, kelihatannya seperti doktor itu hilang sabar dan naik marah kerana pesakit tidak lagi mahu menunggu.

Doktor itu dilihat menegaskan dengan nada marah bahawa dia sedang merawat pesakit lain dan meminta pesakit itu menunggunya atau lebih baik beredar sahaja jika tidak sanggup untuk menunggu. 

Setakat ini pihak hospital dan doktor tersebut tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan balas.

Sementara itu netizens memberikan pelbagai reaksi negatif dan positif berhubung penyebaran rakaman tersebut. - 18 Februari 2020.